O Terapii słów kilka

Home / O Terapii słów kilka

Czym jest Integracja Sensoryczna?

Integracja sensoryczna jest terapią zaburzeń przetwarzania sensorycznego  o podłożu neurologicznym, spowodowanych błędnym odczytem informacji dostarczanych przez zmysły, czego skutkiem jest niewłaściwe odczytywanie wrażeń sensorycznych.

Integracja sensoryczna zajmuje się podstawowymi zmysłami: wzrokiem, słuchem, dotykiem, węchem i  smakiem, a także zmysłem równowagi i zmysłem czucia głębokiego (propriocepcji).

 Rodzaje zaburzeń przetwarzania sensorycznego:

  • Nadwrażliwość (podwrażliwość) jest wtedy gdy twoje dziecko jest np. wrażliwe na dotyk, albo nie czuje uderzeń o ścianę lub meble.
  • Dyspraksja – Brak umiejętność zaplanowania i wykonania nowych zadań ruchowych, np. wykonania czynności: zawiązania butów, założenia kurtki, szalika, czapki, itp.
  • Poszukiwanie sensoryczne, np. dzieci pożądające doznań zmysłowych, które swoim zachowaniem zakłócają spokój domowy.
  • Zaburzenia różnicowania sensorycznego, np. błędnie odbierane informacje:
– przez zmysły – nie odróżnianie literek, np. czy to B czy P, czyli zaburzenia logopedyczne,
– przez dotyk –  rozróżnianie: czy gładki czy szorstki, rozpoznawanie kształtów po dotyku,
  • Zaburzenie posturalne – np. nieprawidłowa pozycja ciała podczas siedzenia lub stania.
  • Problemy z wykonywaniem codziennych zadań
  • Nadpobudliwość emocjonalną
  • Zaburzony poziom funkcji wzrokowo-ruchowych
  • Brak orientacji w przestrzeni
  • Problemy z czytaniem, pisaniem, rysowaniem
  • Problemy z zawieraniem nowych znajomości
  • Obniżoną koncentrację uwagi
  • Nadruchliwość, albo niechęć do aktywności ruchowej

Co dziecko zyskuje dzięki terapii?

  • POPRAWĘ W NAUCE – co jest chyba najważniejsze, tj. poprawa w czytaniu, pisaniu, zapamiętywaniu itd.
  • Motywację do uczenia się nowych rzeczy, czego skutkiem będzie poprawa samooceny i wzrost pewności siebie.
  • Poprawę w zachowaniu.
  • Poprawę umiejętności koncentracji uwagi i skupienia,
  • Umiejętność planowania codziennych czynności.
  • Prawidłową postawę ciała.
  • Poprawę reakcji równoważnych
  • Płynne ruchy ciała.
  • Wyciszenie nadpobudliwości psychoruchowej ADHD,ADD, jeżeli występuje.
  • Większą tolerancję na bodźce odbierane przez zmysły.
  • Poprawę motoryki dużej i małej.
  • Wzrost pewności siebie.
  • Kontrolę nad emocjami.
  • Szybsze nabywanie nowych zdolności.
  • Umiejętość orientacji w terenie.
  • Poprawę kondycji fizycznej i psychicznej.
  • Umiejętność rozumienia poleceń i adekwatnego do sytuacji reagowania na nie.

Kiedy należy zgłosić się do specjalisty?